2024-12-19
Mali Odkrywcy - rozwój talentów oraz zainteresowań uczniów przez podróże i edukację ekologiczną
Fundacja W Podróży z Grodziska Mazowieckiego zabrała uczniów giżyckich podstawówek do zabawy w Małych Odkrywców. Wszystko w ramach zadania "Mali Odkrywcy - rozwój talentów oraz zainteresowań uczniów przez podróże i edukację ekologiczną, dofinansowanego z budżetu Miasta Giżycka kwotą 13 000 zł.
RELACJA ORGANIZATORA
W ramach zadania zrealizowaliśmy cykl 10 eko prelekcji uzupełniających program nauczania (połączonych z przyrodniczą edukacja filmową). Celem działania był rozwój eko zainteresowań uczniów. Prelekcje i działania wspierające, inspirowały oraz uczyły m.in. o: przyrodzie, podróżach, geografii świata, zmianach klimatycznych i biologii.
Odbiorcami zadania byli najmłodsi mieszkańcy Giżycka - uczniowie, którzy uczestniczyli m.in. w następujących spotkaniach:
- "Zwierzęta z różnych stron świata", gdzie m.in.: rozwinęliśmy wiedzę oraz zainteresowania uczniów w zakresie przyrody świata; poznaliśmy znaczenie wybranych ekosystemów i nasz udział w procesach przyrodniczych; poznaliśmy wybrane gatunki zwierząt wodnych, lądowych i wodno - lądowych; zainspirowaliśmy uczniów ciekawostkami ze świata przyrody.
- "Podróżnicze safari - dołącz do nas!" gdzie m.in.: zainspirowaliśmy do poznawania świata przyrody i pasjonatów pomagających zagrożonym gatunkom; poznaliśmy wodospady Muchison oraz Park Narodowy Królowej Elżbiety; zobaczyliśmy jak wygląda przyroda jeziora Wiktorii i początki najdłuższej rzeki świata; po drodze uczniowie wraz z młodymi podróżnikami przeżyli wiele eko przygód.
- "Kakao, czyli skąd pochodzi czekolada" - dzieci uwielbiają czekoladę; w trakcie prelekcji m.in.: rozwinęliśmy ich wiedzę na temat tego przysmaku i roślinnej bioróżnorodności; zabraliśmy najmłodszych na plantację kakao i dowiedzieliśmy my się dlaczego wkrótce może zabraknąć czekolady i czym są monouprawy; dowiedzieliśmy się też dlaczego Indianie nazywali czekoladę 'gorzką wodą'; pokazaliśmy uczniom jak wygląda proces ręcznej produkcji czekolady.
Realizacja zadania odbywała się w następujących placówkach oświatowych Giżycka: Szkoła Podstawowa nr 3 z oddziałami integracyjnymi im. Mikołaja Kopernika, Szkoła Podstawowa nr 4 im. I Dywizji Piechoty, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Chwały Oręża Polskiego. Ze względu na duże zainteresowanie zrealizowaliśmy dodatkowe wydarzenie wykraczające poza ofertę.
W trakcie wydarzeń połączyliśmy kilku działań edukacyjnych i wykorzystaliśmy w projekcie w szczególności: edukację filmową oraz udziału rówieśników uczniów co uatrakcyjniło i uwiarygodnił wydarzenia w oczach dzieci.
W każdym wydarzeniu pojawiła się m.in. prelekcja z zestawem kilka filmów, które miały formaty od kilku do kilkunastu minut każdy, dopasowane do dynamiki spotkania oraz percepcji uczniów.
Zastosowanie różnych form edukacji pozwoliło na efektywną realizację zadania i osiągnięcie celów konkursu - rozwoju talentów oraz zainteresowań dzieci i młodzieży, m.in. poprzez propagowanie aktywności, pozwalających na rozwój zainteresowań najmłodszych mieszkańców Giżycka z obszaru geografii, biologii, nauk przyrodniczych, jak również inicjowanie pasji podróżowania oraz zwiększenie zaangażowania dzieci i młodzieży w światowe inicjatywy, tj. ochrona klimatu i jej wpływu na przyrodę.