2024-12-19
Zagrożone gatunki a odpowiedzialna konsumpcja
Fundacja W Podróży z Grodziska Mazowieckiego zawitała do Giżycka z kolejnymi projektami. Tym razem, uczniowie giżyckich podstawówek zgłębili temat zagrożonych gatunków. Wszystko w ramach zadania „Zagrożone gatunki a odpowiedzialna konsumpcja” dofinansowanego z budżetu Miasta Giżycka kwotą 14 000 zł.
RELACJA ORGANIZATORA
Zagrożona gatunki a odpowiedzialna konsumpcja
W ramach zadania zrealizowano 11 prelekcji dla uczniów szkół podstawowych. Prelekcje uczyły o zagrożonych gatunkach zwierząt oraz wpływie ludzi na środowisko i współczesne rolnictwo (konsumpcja). Celem działania było poszanowanie praw zwierząt z uwzględnieniem zagadnień, dotyczących ich bezpieczeństwa.
Realizacja zadania odbywała się w placówkach oświatowych Giżycka: Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Mikołaja Kopernika, Szkoła Podstawowa nr 4 im. 1 Dywizji Piechoty, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Chwały Oręża Polskiego, Szkoła Podstawowa nr 1 im. św. Jana Pawła II. Ze względu na duże zainteresowanie zorganizowaliśmy również dodatkowe prelekcje wykraczające poza ofertę m.in. w domu dziecka w Giżycku, angażując jego wychowanków w temat zadania.
Odbiorcami zadania byli najmłodsi mieszkańcy Giżycka - uczniowie, którzy wybrali się w podróż do m.in.:
- "Chronione gatunki zwierząt w Polsce i na świecie", gdzie m.in.: rozwinęliśmy wiedzę o zagrożonych i chronionych gatunkach; poznaliśmy znaczenie organizacji chroniących zagrożone gatunki; zainspirowaliśmy uczniów ciekawostkami ze świata przyrody, poznaliśmy zasady związane z bezpiecznym traktowaniem zwierząt i prawa zwierząt, dowiedzieliśmy się jak nasze zwyczaje konsumpcyjne wpływają na bioróżnorodność.
- "Pomagamy zagrożonym gatunkom, dołącz do nas!" gdzie m.in.: zainspirowaliśmy do poznawania zagrożonych gatunków zwierząt i pasjonatów ich ratujących; opowiedzieliśmy o bliskich nam domowych zwierzętach a także wybraliśmy się na spotkanie z wybranymi krytycznie zagrożonymi gatunkami, dowiedzieliśmy się jakie gatunki i dlaczego są najczęściej przemycanym na świecie, wybraliśmy się na filmowe wyprawy przyrodnicze do parków narodowych na kilka kontynentach.
W trakcie wydarzeń połączyliśmy kilku działań edukacyjnych i wykorzystaliśmy w projekcie w szczególności: edukację filmową oraz udziału rówieśników uczniów co uatrakcyjniło i uwiarygodnił wydarzenia w oczach dzieci. W trakcie wydarzeń każdy z uczniów otrzymał drobny upominek np. naklejkę (kolekcja kontynenty).
W każdym wydarzeniu pojawiła się m.in. prelekcja z zestawem kilka filmów, które miały formaty od kilku do kilkunastu minut każdy, dopasowane do dynamiki spotkania oraz percepcji uczniów.
W trakcie spotkań opowiedzieliśmy językiem uczniów z perspektywy młodych podróżników – Poli i Michała.